Dieta, ach dieta?

Dieta, ach dieta?

Nie ma chyba osoby, która nigdy w życiu by nie była na jakiejś diecie. Większość kobiet jest na dietach odchudzających. A tych diet jest mnóstwo do wyboru. Nie każda jest zdrowa dla naszego organizmu i nie każda jest skuteczna.

Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny! To, że sąsiadka schudła na jakiejś diecie nie oznacza, że my też schudniemy, nasz organizm może reagować zupełnie inaczej, a dieta przynosić inne efekty. Jest jednak kilka złotych zasad, które śmiało możemy wprowadzić do naszego żywienia.

 

Ilość i pory posiłków

Jedni mówią, żeby jeść 5 posiłków dziennie, inni, żeby jeść 3. Tak jak pisałam, zależy to od naszego organizmu. Najważniejsze jest, żeby liczba posiłków była stała i żeby były zawsze o tej samej porze. Pamiętajmy, żeby śniadanie zjeść najpóźniej godzinę po podniesieniu się z łóżka, a kolację dwie godziny przed snem. I nie podjadać później!

Wielu ludzi stwierdza, że zaczęli chudnąć, kiedy zaczęli jeść śniadania, mimo że był to dodatkowy posiłek. Ja to działa? Bardzo prosto ? dostarczając naszemu organizmowi pokarm niedługo po obudzeniu dajemy mu sygnał, że nie musi się martwić o jedzenie. Dlatego, jak zjemy porządne śniadanie to nie skusimy się na drożdżówkę w drodze do pracy i nie kupimy batonika na przekąskę. Nie będzie nam to potrzebne i nasz organizm nie będzie się tego dopominał. W ten sposób jemy jeden nieco większy posiłek, niwelując kilka mniejszych przekąsek, które są też zwykle mniej zdrowe.

 

Wartości odżywcze

Wielu odchudzających się je liczy. Jednak samo liczenie może niewiele pomóc, ważna jest też jakoś kalorii. Bo równie dobrze możemy zjeść batonika i talerz zupy ? ilość kalorii będzie zbliżona (może nawet zupa będzie ich miała więcej), ale ich jakość w ogóle nie do porównania. Dlatego nie bójmy się orzechów, mięs i produktów z błonnikiem. Mają one sporo kalorii, ale po pierwsze są to dobre, zdrowe kalorie, a po drugie wartości są zwykle podane na 100 g produktu (więc często tych kalorii z orzechów czy otrąb jest mniej).

Nie możemy też zupełnie rezygnować z tłuszczów i cukrów, bo one też są potrzebne w naszym organizmie. Możemy je jednak ograniczyć i pilnować, żeby takich kalorii było mniej niż tych z produktów białkowych (dorosły człowiek powinien jeść około 100 g białka dziennie).

Ważne jest też spożywanie produktów z dużą ilością błonnika ? przyspiesza on metabolizm, dzięki czemu szybciej chudniemy i ogólnie czujemy się ?lżejsi?.

 

Co jeść

Najlepiej byłoby jeść dania robione w domu i kupować do nich podstawowe produkty. Wtedy mamy pewność, co w danym daniu jest i wiemy, że nie wrzucimy tam niczego, co nam zaszkodzi. Ale trzeba też zwrócić uwagę na skład kupowanych produktów, np. lepiej jest kupić mięso mielone na wagę niż takie w opakowaniu ? poza mięsem jest tam dużo soli i innych produktów dłużej utrzymujących ?świeżość?. Lepiej też jest kupić najprostsze przyprawy zamiast mieszanek, które często zawierają niepotrzebną sól. Spokojnie można w domu skomponować ulubione mieszanki, a możliwe, że wyjdą nawet lepiej niż sklepowe, bo sami przecież dobieramy ulubione proporcje.

Zdaję sobie sprawę, że to nie zawsze możliwe, ale dobrze byłoby przygotowywać sobie też samemu posiłki do pracy zamiast kupować w pobliskim markecie. Nawet kanapka zrobiona własnoręcznie będzie lepszym wyjściem niż kupienie gotowego produktu. Wartościowe dla nas będą też różnego rodzaju sałatki na zimno, a jeśli mamy w pracy możliwość podgrzania posiłku to spokojnie możemy zrobić większą kolację i wziąć ją następnego dnia w pudełeczku na obiad.