Jak uniknąć kontuzji?

Jak uniknąć kontuzji?

Na pewno każdy z nas kiedyś zastanawiał się na tym, skąd biorą się pomysły na artykuły, czy to osoba pisząca je czy czytająca. Sama nie raz zmagałam się z problemem ?Co tu napisać? Skąd wziąć pomysł?? Może to banalne, ale tak naprawdę pomysły ?podrzuca? życie. Tak, tak. Mogą to być obserwacje, którymi autor tekstu chce się podzielić lub po prostu własne doświadczenia.

 

Z życia wzięte

Mnie natchnęło właśnie to drugie. Nie tak dawno doznałam kontuzji, która z początku wydawała się nie zbyt groźna, lecz po wizycie u lekarza okazało się, że to nie do końca prawda. Dlatego postanowiłam, że podzielę się z wami moja wiedzą jak unikać kontuzji. Czy się da? Tak, ale nie zawsze to wychodzi tak, jak byśmy oczekiwali. Wiem po sobie. Mimo, że podczas ćwiczeń zawsze uważam, to samej kontuzji nie da się przewidzieć.

 

Co zrobić?

Przepis wydaje się prosty: rozgrzewka przed każdą aktywnością fizyczną i ostrożność. Jednak w praktyce może to już wyglądać trochę gorzej. Zacznijmy więc od podstaw: dla biegaczy istotna jest rozgrzewka nóg. Zanim przystąpimy do biegania, przejdźmy się. Chodzi o to by temperatura mięśni wzrosła, przez co staną się one bardziej elastyczne. Zaczynamy więc od wolnego spacerku i stopniowo przyspieszajmy, aż do truchtu i biegu. Po przebieżce również dobrze jest pomaszerować zanim całkowicie się zatrzymamy, a gdy to zrobimy koniecznie się porozciągajmy. Dzięki temu nasze mięśnie będą bardzie dotlenione. Pamiętajmy by podczas rozciągania równomiernie oddychać aby nasze mięśnie ?dostały? tlen.

Fitness, czy taniec to już zajęcia grupowe prowadzone przez instruktorów, którzy dokładnie wiedzą co zrobić by nasze ćwiczenia nie zakończyły się urazem. Pamiętajmy jednak, że każdy ruch podczas rozgrzewki należy wykonywać tak jak instruktor pokaże, nie wolno się obijać! Czasami może nam się wydawać, że jakieś ćwiczenie nie ma sensu, że nic nie daje. Poprośmy wtedy instruktora żeby podszedł i indywidualnie wytłumaczył dokładniej co należy zrobić, być może to właśnie ćwiczenie wykonywaliśmy źle.

 

Wszystko ma umiar

Rozgrzewka jest istotna w każdej dziedzinie sportu, ale to nadal za mało. Przyda się jeszcze zdrowy rozsądek. Warto być ambitnym i ćwiczyć często, ale nie za często. Zbyt duży wysiłek spowodowany nadmierną ilością aktywności fizycznych powoduje przeciążenia stawów, co również prowadzi do kontuzji.

Jedno porzekadło mówi ?Sport to zdrowie?, drugie ?Ostrożności nigdy za wiele?, dlatego ćwiczmy śmiało, ale i rozważnie.