Uczymy się czytać? etykietki

Uczymy się czytać? etykietki

Jak jesteśmy głodni to często wpadamy do sklepu, łapiemy coś z półki i lecimy do kasy. Nie zastanawiamy się, co wzięliśmy, bo bierzemy to, co zawsze/to, co najtańsze/to, co ma najładniejsze opakowanie. Czasem jednak dobrze jest zatrzymać się na chwilę przed półką i przeczytać etykietkę wybranego produktu.

 

Data przydatności do spożycia

Jest to element etykietki, na który najwięcej ludzi zwraca uwagę. Są dwa sposoby oznaczania przydatności do spożycia:

?Najlepiej spożyć przed?? ? oznacza, że po wpisanej dacie produkt może zmienić pewne swoje właściwości, np. smak czy konsystencję. Ważne jest jednak to, że spożycie takie produktu wciąż jest dopuszczalne i nie ma złych skutków.

?Najlepiej spożyć do?? ? znaczy, że po podanej dacie w produkcie mogą rozwinąć się chorobotwórcze drobnoustroje. Mogą one wywołać tylko ból brzucha, ale mogą mieć też poważniejsze skutki, dlatego spożywanie takich produktów jest bardzo niebezpieczne.

Większość ludzi patrzy tylko na datę, a nie na to, co jest przed nią napisane. Jeśli będziemy tę datę traktować jak ?spożyć do?, nic złego nie powinno się zdarzyć. Jeśli jednak planujemy machnąć ręką, ?bo to tylko dwa dni? to lepiej najpierw zerknąć, co jest napisane, żeby nie ryzykować.

 

Skład

Składniki podawane w składzie produktu nie są umieszczane w przypadkowej kolejności, ale od tego, którego jest najwięcej. Od razu odstawiamy więc na miejsce te produkty, w których duży udział ma sól i cukier ? przecież nie o to nam chodzi. Jeśli kupujemy przecier pomidorowy na pierwszym miejscu powinny być pomidory, jeśli bierzemy jogurt powinno tam być mleko i żywe kultury bakterii.

Warto też zapamiętać, że nie wszystkie ?E? są złe. Niektóre po prostu zmieniają smak lub kolor, a inne zawierają składniki odżywcze. ?E? jest po prostu krótszym sposobem na podanie nazwy jakiegoś składnika. Oczywiście, nie zapamiętamy wszystkich oznaczeń i raczej nie będziemy chodzić z ich listą do sklepu. Jednak o ile takich ?E? jest w składzie mało to raczej śmiało można zaryzykować kupno produktu. Tym bardziej, jeżeli składników jest niewiele.

 

Wartości odżywcze

Na każdym opakowaniu powinna znajdować się tabelka zawierająca wartości odżywcze danego produktu (zazwyczaj dla 100g). Znajdziemy tam wartość energetyczną (kcal), białka, tłuszcze (czasem wydzielone są nasycone) i cukry oraz błonnik i sód. Warto zwrócić na to uwagę, bo na wielu produktach napisane jest ?0% tłuszczu?, ale już w składzie widzimy, że zamiast tłuszczu jest więcej cukru, co jest nawet gorsze.