Wzmacnianie poczucia własnej wartości

Wzmacnianie poczucia własnej wartości

Bywa tak, że idąc na rozmowę kwalifikacyjną lub randkę czujemy nadchodzącą porażkę, obawiamy się spotkania i zanadto się stresujemy. Przejawiając destrukcyjne myśli bliżej nam do braku zadowolenia, poczucia niższości i beznadziejności, aniżeli komfortu ze sobą samym.

Zupełnie jakby na naszym nosie tkwiły okulary zasłaniające to wszystko, co dla nas dobre i w swoim charakterze pozytywne, zniekształcające poznawanie ludzi i świata, a eksponujące to, co negatywne. Nasze przekonania o sobie najczęściej wynikają z określonych wydarzeń i zachowań w naszym życiu, wychowania przez rodziców oraz konsekwencji podjętych przez nas działań. Procesem głębokiej analizy zaniżonego poczucia własnej wartości oraz próbą jego odbudowania zajmuje się psychoterapia. My natomiast spróbujemy sięgnąć po konstruktywne myśli wzmacniające poczucie własnej wartości dostępne dla każdego.

 

Warto uświadomić sobie, że jesteśmy wartościowe i dobre jako osoby

Tak po prostu. Nikt nie rodzi się zły. To ludzkie wybory i zachowania sprawiają, że niektórzy są odbierani jako gorsi czy niedobrzy. Należy wyodrębnić ocenę zachowania od osądzania człowieka. Przykładowo ? szef może nie akceptować powolności swojej podwładnej podczas jej pracy (bo oczekuje od niej szybkiego i efektywnego działania), ale równocześnie mieć ogromny szacunek do jej wiedzy i doświadczenia. Możemy dostawać bladej gorączki z powodu bałaganiarstwa męża, ale nadal go kochać. Brak akceptacji naszego zachowania czy wyborów nie oznacza przekreślenia nas jako ludzi. Krytyka to opinia, zdanie o nas, a nie definicja naszej osoby. Pamiętajmy również, że popełnianie błędów jest czymś absolutnie naturalnym. Lepiej uczyć się na wyciągniętych z nich wnioskach, niż nie robić nic.

 

Bardzo przydatne w życiu jest poczucie humoru

Łatwo przychodzi nam śmianie się z innych, lecz naprawdę uzdrawiające jest posiadanie zdrowego dystansu do siebie i tego, co nam się przydarza. Zastanówmy się też, czy potrafimy dostrzegać własne sukcesy i się nimi cieszyć. Terapeuci zalecają regularne zapisywanie swoich osiągnięć oraz zalet i powracanie do notatek w chwilach zwątpienia w siebie. Pomaga to w konsekwentnym dążeniu do upragnionego celu. Warto również uświadomić sobie, że jesteśmy zdolne do wzięcia odpowiedzialności za siebie i to, co robimy. Zasługujemy przy tym na miłość i szacunek, ale i obdarzajmy innych dobrymi uczuciami. Posiadamy wpływ na to, co się z nami dzieje.

Ostatnia, bardzo ważna rzecz ? mamy prawo do istnienia, życia, godnej pracy, radosnego odpoczynku, posiadania marzeń i realizacji potrzeb czy pasji. Zastanówmy się, ile jesteśmy w stanie wybaczyć innym, a ile sobie. Jakże często przymykamy oczy na czyjeś potknięcia, a dla siebie jesteśmy zbyt surowe. Gdy bycie dla siebie przyjaciółką nas przerasta, warto rozważyć konsultację z psychoterapeutą, który pomoże nam dostrzec nasze mocne strony i odbudować pewność siebie. Dobra terapia zaowocuje pozytywnymi zmianami zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Oczywistym jest, że ludziom lubiącym siebie łatwiej się żyje.